Nadja is nu zeventien jaar en in het jaar voorafgaand aan volwassenheid is er een forse checklist die afgewerkt dient te worden. Begin op tijd adviseert iedereen, een half jaar om alles te regelen is echt niet overdreven.
Ik heb nog negen maanden voor Nadja achttien wordt, maar ik dacht: ik begin vast, wel zo prettig als ik alles rustig kan aanpakken. De eerste stap: regel een Digi-D, kon ik al afvinken, die had ik al voor haar.

Ontspannen google ik op het telefoonnummer van de Rabobank, voor eventuele zorgtoeslagen, ziektekostenverzekering en Wajonguitkering heeft Nadja een eigen bankrekening nodig.
Ik vind een 088 nummer en dan weet je het wel: keuzemenu’s, doorverbonden worden en in de wachtstand staan.
‘Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.’ Denken jullie net als ik ook weleens dat ze de gesprekken nooit terugluisteren? Ze veranderen in ieder geval nooit iets aan de inefficiëntie. Braaf spreek ik in dat het gaat om het openen van een nieuwe rekening voor mijn meervoudig beperkte dochter.
De meneer die ik na vier minuten aan de lijn krijg, zegt dat hij me door zal verbinden naar de afdeling volmacht (waarom ben ik niet direct bij de juiste afdeling terechtgekomen?). Om te kunnen worden doorverbonden dien ik mijn voornamen, geboortedatum en plaats op te sommen.
Na nog zes minuten in de wacht heb ik de juiste afdeling aan de lijn.
‘Ik zie dat uw dochter nog geen klant is.’
Duh.
‘Om een rekening te kunnen openen, moet u teruggebeld worden door de afdeling volmacht.’
‘Die heb ik nu toch aan de lijn?’
‘Ja maar uw dochter is nog geen klant dus u moet eerst in de Appstore de Rabo mobiel identificeren app downloaden om uw dochter te legitimeren.’
‘Kan ik niet gewoon haar ID scannen en mailen?’
‘Nee, dat is niet geldig.’
Zucht.
‘Ik stuur u een sms met een code en daarmee kunt u in de identificeerapp verder.’
Weer moet ik voor het toesturen van de code mijn voornamen, geboortedatum en plaats doorgeven.
Na een paar minuten ontvang ik de sms voor de identificatieapp. Er staat een code in met 15 tekens die ik niet kan kopiëren (waarom geen linkje?). Na drie keer heb ik het correct overgetypt vanuit de sms in de app. Maar dat is pas het begin, nu moet ik Nadja’s paspoort scannen. De app spreekt me streng toe: Beweeg niet. Start scan. Beweeg langzaam (Hè? Ik moest toch juist níet bewegen?) Daarna moet ik Nadja ter plekke fotograferen. Zonder bril (drama), ze moet lang in de camera kijken. De app spreekt me weer streng toe: Blijf in het ovaal. Dichterbij. Blijf in het ovaal. Beweeg niet. Tip: hou je ogen open. Tip: hou je hoofd stil.
So far voor rustig aan een start maken met alles wat er te regelen valt. Ik ben pas bij stapt twee, heb klotsende oksels en voel me opgefokt. En het ergste: voorlopig kan ik stap twee nog niet afvinken.